Kvinnemagasinet FemelleVåre bloggere




31
Aug

God søndag folkens :)

I går testet jeg formen min. 5 km testløp sammen med Thomas. Jeg startet ca. 15 min før han, før han suste avgårdet og tok meg igjen på den 3. km. Aldri har jeg løpt så fort og pushet så hardt noen gang på trening. Det er mestringsfølelse og selvtillitsboost. At jeg faktisk klarer å pushe lenger enn jeg tror. Og hadde viljen vært der kunne jeg pushet enda hardre og kommet meg på sub 25 minutter. Men jeg sier meg ordentlig fornøyd med mine 25 minutter og 25 sekunder på 5 km. Super stolt av prestasjonen min. Neste gang jeg tester formen klarer jeg 25 minutter.

IMG_0689

 

Jeg pushet meg så hardt at jeg brakk meg i det jeg var ferdig å løpe. Det har aldri skjedd før og et tegn på at jeg faktisk klarer og pushe meg selv til det ytterste. Det er lov å ha litt vondt under trening, man vokser uansett utrolig mye på det. Jeg løp i tightsen mine fra Skins som er mine absolutte favoritt tights når det kommer til løping. Prøvde 2xu her om dagen, men den kan virkelig ikke måle seg med Skins. Den sklir verken ned eller opp og det er alfa og omega om du skal ha en god opplevelse av løpeturen din. Skins er den buksen jeg kommer til å bruke under både triatlon nå i september og halvmaraton i november.

DCIM999GOPRO

 

Nå står det hjemmelaget pizza på menyen og reisefeberen kommer snikende i kroppen. Klokken står stilt på 0330 og vi reiser til Hellas klokken 0800 i morgen tidlig :) Jeg gleder meg sinnsykt til en sydenferie. Det er det lenge siden jeg har hatt. Da ønsker jeg dere en god jobbuke ;) Vi blogges!

29
Aug

Jeg har i dag meldt meg på Risør triatlon og du kan gjøre det samme her. Jeg kjenner at jeg trengte en utfordring og noe å se frem til når det kommer til treningen. Derfor valgte jeg Risør triatlon som er 28. september. Dette er av typen sprint triatlon med følgende distanser; 700 m svømming, 5 km løping og 20 km sykling.

triatlon_xelha_2012_009

 

Jeg har ikke trent noe spesifikt mot dette og har som mål å fullføre. Nå er jo ikke dette det mest avanserte triatlonet, men det er noen grusomme bakker underveis. Uansett jeg gleder meg skikkelig og har sommerfugler i magen her jeg sitter og skriver :D Jeg får noen uker på å trene spesifikt mot dette og det skal bli så spennende. Kommer til å svømme litt hjemme i Risør når jeg kommer hjem fra Hellas.

IMG_9338

Da håper jeg dere får en super helg :D Jeg stikker til Hellas på mandag og det gleder jeg meg enormt til. Blir en ferie med trening og full avslapping.

28
Aug

God kveld :)

Da var det tid for litt blogging igjen.Kalkunen er fortært og det var en riktig god og sunn middag.

DSC00839Frosne grønnsaker med masse digg krydder, litt olje og hvitløk inn i ovnen

DSC00840Brun kalkunen med litt olje så inn i ovnen på 250 grader i ca. 30 minutter. Hadde grønnsakene og kalkunen sammen, men grønnsakene (om de er frosne, må ha lengre tid i ovnen)

DSC00844
DSC00849Smakte veldig godt om jeg skal si det selv ;)

Jeg har hatt treningsfri i 5 dager foruten sykkeltur på 10 km til og fra jobb tilsammen. Men i dag var det på med joggeskoa, tightsen og tskjorta og hive seg ut på Oslos stier sammen med Thomas.

IMG_0677

Dette har jeg ventet lenge på. Godfølelsen man får etter trening har ikke vært tilstede hos meg på lenge, før nå. I dag kjente jeg virkelig på hvor godt det var å få beveget på kroppen sammen med min bedre halvdel. Det ble en flott tur på 6 km på variert terreng. Sti, asfalt, grus, oppover og nedover bakke. Sliter ekstremt mye når det kommer til oppoverbakker og det er frustrerende. Men det er bare å jobbe videre med det.

IMG_0673

Nå skal vi se film og knaske på litt dessert ;)

24
Aug

Da var søndagen her og jeg gleder meg enormt mye til min samboer kommer hjem i kveld/natt fra Sveits. Skal bli så gøy å se bilder, filmer og høre om opplevelsen hans. Du kan lese hvordan løpet var på bloggen hans her. En inspirerende og fin historie. Til og med jeg får lyst til å løpe det løpet ;) En gang i fremtiden så gjør vi dette sammen 

2598Fantastisk flott bilde

For snart to uker siden fikk jeg en pakke i posten fra min sponsor som jeg ikke fikk hentet før i går. Den inneholdt diverse bakevarer og et nytt treningsantrekk fra Better Bodies. Så takknemlig for at jeg får være under deres team.

DSC00805Ny favoritt bukse

DSC00826
Den er ikke trang slik som de andre buksene er. Høyere i livet, sitter godt på og kanskje litt større i str enn vanlig. Her har jeg small og den sitter perfekt på. Før var jeg medium/large i disse klærne, men nå er jeg en small. Ikke at det betyr så mye, men det har vært en milepæl for meg så lenge og ble alltid deprimert/nedfor når jeg skulle prøve klær og som aldri passet. Jeg hatet den tilværelsen. Nå trives jeg mye bedre fordi jeg føler meg komfortabel i egen kropp.

DSC00811

DSC00810

Jeg bare elsker disse produktene og har brukt de i flere år. Du kan lage så utrolig mye digg uten at det går så altfor mye utover smak. Den sitronkaken jeg lager med kakemixen smaker rett og slett ordentlig sitronkake. Bytter alltid ut oljen med mager kesam, da jeg syntes det smaker bedre.

Jeg syklet til og fra jobb i går. For en deilig og frisk følelse jeg fikk av den korte turen på nesten 5 km. Det er et utrolig flott transportmiddel som jeg har blitt skikkelig glad i. Ble derfor en meget god start på lørdagen og har tenkt å ha samme følelse når jeg sykler til jobb etterpå :) Får en god samvittighet av å bruke kroppen og unngå å ta bussen som for øvrig tar lengre tid ;)

Nå venter jeg på besøk av mamma og pappa før de drar videre på nok en interiør messe. Ha en strålende søndag videre :)

22
Aug

Hallo :) Endelig fredag eller hva? For min del er det jobb både lørdag og søndag og det gleder jeg meg til. Har planlagt en tur ut på lørdag sammen med Helene,  Julie og noe andre jenter jeg ikke har møtt fra motivasjons gruppen til Helene på facebook. Det blir moro.

Har hatt besøk av mamma og pappa i dag, eller de har vært på messe og plukket ut masse fint til butikken mens jeg har koset meg hjemme sammen med Charlie. Gått to lange turer sammen og koblet av. Jeg har også fått trent , løpt 10 km og shoppet litt stash til leiligheten. Det er blitt så fint og koselig her. Er så takknemlig for alt som mamma og pappa hjelper til med. De har virkelig vært en flott støtte i flytteperioden og er alltid god støtte i de uansett. Takk for at dere er dere ♥

DSC00819

DSC00820Elsker min nye og stilige lampe ♥ 

Jeg fikk også kommet meg en tur på xxl og kjøpt løpesekk og 2 nye tskjorter. Nå skal det bli fart på sporty Karoline altså. Fikk meg lås og hjelm av pappa så det skal ikke stå på det. I morgen blir det nemlig sykkel til og fra jobb. Gleder meg til å få frisk luft i ansiktet.

DSC00798Ny tskjorte fra Nike og Helly Hansen på salg. Charlie er ikke på salg :P

DSC00790

DSC00793Syntes denne var den fresheste sekken av de sekkene de hadde :)

Nå skal jeg legge beina høyt, lage meg en varm kopp med te og se videre på The Proposal. Love that movie! Ha en fin kveld videre.

21
Aug

God morgen :)
Akkurat fått i meg frokosten etter en 50 minutters powerwalk med Charlie. Ble en herlig tur. I dag er det hvile som står på planen, det mener jeg er minst like viktig som å trene. Snart blir det litt jobb i butikken så vender jeg snuta hjem mot Oslo sammen med mamma, pappa og Charlie :)

IMG_0620

I går løp jeg 10 km. 10 km i bakker, nedover og oppover. Startet tregt da økten starter brått med mange bakker. Jeg trenger å løpe mer i bakker for å bli bedre. Man blir jo ikke flinkere til noe om man ikke gjør det ofte nok. Merker det godt i pusten når jeg løper i bakker, og dermed er det glimrende trening for kondisjon.

IMG_0611
Mange vakre omgivelser å løpe i her hjemme i Risør. Møtte på en svær gresshoppe som jeg holdt på å tråkke på, haha. Fikk faktisk litt vondt i ankelen av å løpe på dette underlaget her da grusen var stor. Liker svært godt å løpe på grus, men da må det være små stein.

DSC00785

 

Svett og fornøyd etter denne harde økten. Løp sakte, men var likevel en utfordrende løpetur.

Da ønsker jeg dere en flott torsdag ♥

20
Aug

Hei :-)

Da har min kjære dratt hjem til Oslo og drar videre til Sveits i morgen for å løpe et ultraløp i alpene. Savner han allerede og gleder meg til han kommer hjem og forteller meg om opplevelsen. Det blir spennende å se hva han får til og hvilken opplevelse han vil få av løpet som er på 46 km. Du kan lese bloggen hans her.

Over til gårsdagens økt. Thomas løp intervaller, nærmere sagt Bart Yasso intervaller, mens jeg satt å så på. Ble inspirert til å løpe når jeg så han gjorde det og tok meg en tur på 7 km når han var ferdig med sin økt. Det viste seg å bli den aller beste økten når det gjelder fart. Ikke bedre enn 5 km persen min på 25:35, men en 6 km på 33 minutter er jeg svært fornøyd med. Jeg tok ikke på endomondo før jeg hadde løpt 1 km og fikk bare tiden på 6 km.

DSC00766

Ca. halvveis i løpet begynte det å “bøtte” ned fra himmelen. Den bare åpnet seg og på ett blunk var jeg blitt helt gjennombløt av regnevær. Skoene knirket, og genseren ble tungt. Mobilen måtte jeg skjule under geneseren på håndleddet mitt så den ikke skulle få vannskader og risikere å bli ødelagt. Jeg fikk alikevel en god opplevelse av denne løpeturen og det var forfriskende med øs pøs regn halve turen.

DSC00769

Jeg har også bestemt meg for å løpe Jessheim halvmaraton den 16. november. Og det er virkelig et mål jeg skal klare å gjennomføre. Koste hva det koste vil. Jeg skal ikke gi opp selvom tøffe perioder dukker opp. Man kan ikke legge seg ned å grine hver gang man møter motgang. Man vokser ikke på det. På tide å slutte å syntes synd på seg selv. Jeg har det faktisk ganske bra.

DSC00770_Fotor

 

Bildene ble så som så, men måtte jo dokumentere med et lite seiershopp :) Da skal jeg slurpe i meg en kaffekopp før jeg setter ut på dagens rolige løpetur.

19
Aug

God kveld,

Fikk ikke postet innlegget som planlagt i går, men bedre sent enn aldri ;-)

Jeg vil gjerne komme med noen tips til de av dere som har tenkt å begynne å løpe nå som sommeren er på hell. Og i den anledning vil jeg gi noen nybegynner tips. Jeg er fortsatt en nybegynner selv og utgir meg ikke for å være noen ekspert. Vil likevel gi dere noen råd på veien som jeg ikke tok til meg da jeg startet. Jeg gikk nemlig på en smell sist, ved at jeg løp altfor mye og økte altfor fort og langt.

1. Start rolig.
- Med dette så mener jeg at du ikke skal løpe så fort at du hiver etter pusten. Løp ikke alltid bedre enn forrige økt på hver gang du løper . Tillat deg å løpe rolig minst en gang uka. Har du ikke løpt før så start med 2-3 økter i uka på ca. 3-5 km. Klarer du ikke løpe hele veien så veksle mellom å gå og løpe til du klarer å løpe en hel økt. Hvis du holder på slik i en mnds tid så er du klar til å øke på antall km og deretter øke til ytterligere en økt i uka. running

2. Sett deg et mål.
- Finn deg et løp der fremme og meld deg på allerede idag. Gå inn på Kondis sine hjemmesider og sjekk løpskalenderen for det området som du bor i. En 5 km eller en 10 km er perfekte distanser for en nybegynner og et slikt løp vil heller ikke føles så urealistisk. Ved å sette deg et så konkret mål må du også gjøre jobben i forkant på trening. Å vite at gevinsten der fremme er dette løpet gjør det lettere å gjøre unna treningsturene på de tyngre dagene. Det er også svært motiverende å jobbe mot et slikt løp. Og husk smilet når du løper!

DSC00231

3. Finn riktige sko
- Dra innom löplabbet og sjekk hvordan sko du trenger til dine føtter. Der kan de teste om du over- eller underpronerer eller er en nøytral fot. Det kan godt være du overpronerer og løper med en sko for nøytrale føtter. Det vil på sikt gi deg vondter både her og der. Så skaff deg rikitge løpesko før du begynner å løpe.

IMG_5095

4. Variasjon.
Variasjon er også viktig for å holde på motivasjonen. Varier mellom asfalt, grusvei og skogsvei. Det er også viktig å variere på intensiteten, lengden på øktene og legge til en intervalltrening hvis du føler for det for å øke kondisjonen.

5. Gjør treningen lystbetont.
Det er viktig å løpe fordi man syntes det er gøy. At det gir glede, energi og endorfiner. Ikke kjøre seg selv i kjelleren, men unn deg en hviledag helt fra løping og finn på andre aktiviteter du syntes er gøy. Det er fort gjort at man blir lei av å gjøre en ting om du ikke gjør det for deg selv eller om det ikke gjør deg glad.

IMG_0207

6. Vann.
- Ikke så viktig å ha med seg om du ikke løper lengre enn 10 km. Hvis det er ekstremt varmt ute er det en annen ting, men i normal temperatur så holder det å drikke vann før økten og fylle på når du kommer hjem. Det gjelder også mat. Fyll på med masse deilig mat som inneholder karbohydrater for restitusjon. F.eks en god porsjon med havregrøt.

 

17
Aug

God søndag folkens :)

I dag har jeg jeg hatt en flott dag sammen med familien min. Skikkelig kosedag med en lang og digg søndagsfrokost slik jeg husker i fra barndommen :D Har hatt begge nevøene mine og søstern på besøk i natt og da jeg skulle kjøre ungene hjem til seg selv brukte jeg bilen til Linda. Fant ut at, ja hvorfor ikke bare løpe hjem i stedenfor å bli kjørt. Så jeg løp en løype på 10 km hjem. Hadde gode bein og følte meg i superform :)

DSC00679Skins tights /adlink

 

Føler at jeg endelig har funnet tilbake til mitt gamle jeg. Den Karoline som elsker å trene og som ikke minst blir glad av det. Tror jeg trente altfor mye og altfor hardt i vinter og at jeg derfor gikk på en real smell. Nå har kroppen min fått hvilt og jeg har lært at jeg gradvis må bygge opp treningstoleransen min. Mye og ofte er som regel ikke en god kombo i treningsverdenen. Det er lurt å ta en uke i ny og ne med roligere og færre økter uten at det går utover formen.

DSC00763

 

Fikk sneket inn en god overkroppsøkt sammen med Linda også. Vi kjørte;

Benkpress
Bryst i kabel
Pullover
Fronthev med vektskive
Enarms landmines
Enarms sidehev

Nå er det søndagsmiddag sammen med mamma, pappa og Thomas – kokt torsk, poteter, persillesmør, kokte gulrøtter og sennep, før jeg slenger meg på sofaen med noe søtt og godt til dessert :)
Håper dere har hatt en like flott helg som meg 

- Jeg kommer med en liten løpeguide for nybegynnere i morgen.

15
Aug

DSC00652

Hei, nå har jeg akkurat satt meg ned i sofaen etter en hektisk dag på jobb. Den treningsøkten jeg skulle hatt bytter jeg ut med exotic snacks og hjemmelaget pizza. Beina mine er helt gele etter jobb og beinøkten for to dager siden. Jeg tar den hviledagen med god samvittighet og lader heller greit opp til en økt i morgen.

DSC00634

DSC00656

DSC00658

Jeg prøver å lese meg litt opp angående foto og innstillinger, men jeg er totalt blank. Jeg prøver så godt jeg kan for å få bildene delikate å se på, så det er bare til å øve i vei. Foto er jo ganske gøy når man mestrer å ta flotte bilder. Angrer ikke ett sekund på at jeg gikk til innkjøp av nytt og bra kamera. Det som får meg interessert i å bla videre i en blogg er flotte naturlige bilder som dekorerer innleggene. Nok om det, dette er i hvertfall hva jeg og Thomas skal kose oss med i kveld. Fikk hakeslepp da jeg så at de hadde exotic snacks utvalg i Risør.

Hjemme i Oslo ligger det en fersk pakke fra Myrevolution og venter på meg. Skal bli digg med litt nye bakevarer og et nytt treningsantrekk. Viser det frem når jeg er tilbake til neste helg.

DSC00649

Før jeg setter i gang som husmor og fikser pizza til meg og mannen så skal jeg ta å kose litt med denne bamsen min 
Ha en flott helg :-)